Fütürizm, İtalya’da başlayan bir resim, heykel ve edebiyat akımıdır.
20. yüzyıl başlarında ortaya çıkan bu akım geçmişe, şimdiki zamana,
geleceğe ait duyumları aynı anda anlatmaya çalışır. İtalyan şair ve
tiyatro yazarı Filippo Tommaso Marinetti 1909’da ‘Le Figaro’ gazetesinde
fütürizmin esaslarını belirten bir yazı yayınladı. Böylece fütürizm akımı başlamış oldu. Marinetti ve arkadaşları, devrin gereklerine uyarak
tehlikeyi, canlılığı seven, makine devrinin mucizelerine ayak
uydurabilen sanatçıların bu esaslara göre eserler vermelerini
istiyorlardı.
Fütürizm, savaşı, tehlikeyi, makine çağını, faşizm teorisini
benimseyen bir sanat okulu olarak İtalya’da gelişti. Radikal bir
dönüşümü ifade eden akım, geçmişin köhneleşmiş birikimine karşı yeni bir
toplumsal dinamizmin heyecanını üstleniyordu. Evrenin dinamizmine
işaret eden ve kendi içinde anarşist ögeler de barındıran akım, gücü
yüceltmesi nedeniyle bir anlamda otorite ve egemenlik ideolojilerinin
yandaşı olarak algılanmasına neden oldu. Akım daha sonra Rusya’da
Velemir Hlebniikov ve Mayakovski sayesinde etki alanını genişletmiştir.
Zamanla radikal bir karşı çıkıştan ‘geleceğin tasarlanması’ çabasına
dönüşen akım, bilim ve sanat dünyasında etkisini sürdürmektedir.
Fütürist resim, empresyonizmin pointilist eğilimleri ile Çözümleyici (analitik) Kübizme dayanır.
Giacomo Balla‘nın ‘Tasmalı Köpeğin Dinamizmi’resmi Fütürizmin bu hareket anlayışını iyi belirler.
Akımın en ünlü ustaları Luigi Russolo,
Umberto Boccioni
vb. dir.
Gino Severini, Marcel Duchamp, Francis Picabia, Fernand Leger gibi sanatçılar kübist ve
fütürist akımı birleştirmişlerdir. Fütüristler, kübistlerin
araştırmalarından faydalanmakla birlikte, resim alanında yeni buluşlara
gitmişlerdir. Boccioni’nin “Elastiklik”, Severini’nin “Uzayda Küre
Şeklinde Genişleme” tabloları bunlar arasındadır. Dünden esaslı surette
ayrılmış, bugünü geçerek geleceği, onun dinamik varlığına ulaşmayı amaç
edinmiş olan Fütürizm, plastik durgunluktan (statik teknik) bir başka
duruma geçişi (dinamik teknik) sembolleştirmiştir. Çoğunlukla hareketli
konular seçilmiş, dansözler, karnaval sahneleri, fabrika, motor, son
hızla giden otomobil, uçak, mekanik araçlar gibi boşluk içinde yer
değiştiren, değişen temalar üstün tutulmuştur.
Fütürist sanatçılar, gelecekte, fotoğraf kamerasının kaydedebileceği
enstanteneyi hareket halindeki nesne ve figürlerde hareketin
yinelenmesiyle ya da güç çizgileriyle çözümlemeye çalışmışlardır. Boccioni
bildirisinde; “Biz hayata yeniden karışmak istiyoruz. Günümüzün bilimi
zamanımızın materyalleriyle ilişki kurmak için geçmişi yadsıyacaktır.
Sanat da kendi geçmişini yalanlayacak ve zamanımızın entelektüel
gereksinimleriyle ilişki kurmak zorunda kalacaktır…”. Fütürist yapıtlar
içinde Boccioni’nin bildirisinde önerdiği yeni malzemeler arasında kolaj
tekniği öncelikle farkına varabildikleri bir olanak olamamıştı.
Fotoğrafçı Muybridge’in denemelerinden yararlanmaya başlayan Fütüristler
söylemlerine uygun resimlerinde hareket halindeki figür ve nesnelerin
ritmik tekrarlarıyla ilgili yapıtlar ortaya koydular, örneğin Giacomo Balla‘nın
“Tasmalı Köpeğin Dinamizmi” “Keman Yayının ritimleri” ve “Balkonda
oynayan kız” gibi resimleri bu anlayışın en çarpıcı işleridir.
Severini,
Carra, Sofficî, Balla, Boccioni, Russolo gibi önemli ressam ve
heykeltıraşlar yanında, mimar Santelia ütopik mimari projeleriyle uçan
binalar tasarladı, müzisyen Balilla Pratella ve Luigi Russolo
“Gürültüler Sanatı” adını verdiği ve kendi yaptığı bazı aletlerle
çalınan parçalar oluşturdu, sokağın seslerini katmak için gündelik
sesleri kullandı. Bütün bu düşünceler Marinetti’nin şiirde önerdiği
edebi ve yazım kurallarından sıyrılmış ve mantıklı tümceler yerine
“özgür sözcükler” kullanarak gerçekleşmesini istediği bir sanat
kuramının yansımalarıydı.
Fütürüst Eserlerden Örnekler
Yorumlar