Emilie Preyer, Meyveli Natürmort, 19 x 26,5 cm, 1880 Natürmort, konusu cansız varlıklar (ölü hayvanlar) veya nesneler (meyveler, çiçekler, vazolar, vb.) olan sanat eseri. Fransızca: Nature morte , “ölü doğa” anlamına gelen tanımlamadan Türkçeye geçmiştir. Bu terim sanat alanında 17. yüzyılın sonlarına doğru kullanılmaya başlanmıştır. Manzara ve portre resimlerinin dışında, çeşitli nesnelerin bir araya getirilerek bir kompozisyon oluşturmasıyla ortaya çıkan resim türüdür Natürmort, Avrupa Seferleri sırasında Osmanlı’ya geçmiştir. Modern sanatta büyük yer tutar. 1560'lardan sonra Hollanda resim atölyelerinde görülen tür stilleven adını alır. Bu sözcük Fransa'da nature morte-ölmüş doğa-, İngilizce'de still-life, Almanca'da stilleben, İtalyanca'da natura morta olarak nitelendirilir. Bu tür, akademi yanlısı ve barok üslup karşıtı çevrelerde yaygınlık kazanır. Natürmortta; canlı varlıklar dışında kalan nesnelerle, çevremizdeki hareketsiz doğa öğeleri,
Fütürizm , İtalya’da başlayan bir resim, heykel ve edebiyat akımıdır. 20. yüzyıl başlarında ortaya çıkan bu akım geçmişe, şimdiki zamana, geleceğe ait duyumları aynı anda anlatmaya çalışır. İtalyan şair ve tiyatro yazarı Filippo Tommaso Marinetti 1909’da ‘Le Figaro’ gazetesinde fütürizmin esaslarını belirten bir yazı yayınladı. Böylece fütürizm akımı başlamış oldu. Marinetti ve arkadaşları, devrin gereklerine uyarak tehlikeyi, canlılığı seven, makine devrinin mucizelerine ayak uydurabilen sanatçıların bu esaslara göre eserler vermelerini istiyorlardı. Fütürizm , savaşı, tehlikeyi, makine çağını, faşizm teorisini benimseyen bir sanat okulu olarak İtalya’da gelişti. Radikal bir dönüşümü ifade eden akım, geçmişin köhneleşmiş birikimine karşı yeni bir toplumsal dinamizmin heyecanını üstleniyordu. Evrenin dinamizmine işaret eden ve kendi içinde anarşist ögeler de barındıran akım, gücü yüceltmesi nedeniyle bir anlamda otorite ve egemenlik ideolojilerinin yandaşı olarak algılan
Giacomo Balla İtalyan Fütürist Ressam. Sanatçı 1871’de Torino’da doğdu. 1900 den itibaren Paris’te, ışık ve renk sorununu bölmeci resim tekniğinden yararlanarak ele aldı. 1909’da Filippo Tommaso Marinetti ile Fütürizm Manifestosunu hazırladı. 1910 yılında öğrencileri Umberto Boccioni, Carlo Carra, Luigi Russolo ve Gino Severini ile “Fütüristik Ressamların Teknik Manifestosu”nu hazırladı. BİYOGRAFİSİNİN DEVAMI VE ESER ÖRNEKLERİ Giacomo Balla Tasmalı Köpeğin Dinamizmi Tarih: 1912 Orijinal Boyut: 89.9 x 109.9 cm Yer: Albright-Knox Art Gallery, New York
Yorumlar